Zeven fotografietips voor jouw eigen bedrijf

7 fotografietips voor jouw eigen bedrijf!

Als ondernemer kun je niet zonder goede fotografie voor je bedrijf. En dat stopt niet bij een paar productfoto’s en een profielfoto voor je website. Je wil immers zichtbaar zijn, en waarschijnlijk gebruik je daar social media voor. De foto’s die je daar plaatst kunnen de eerste kennismaking zijn van potentiële klanten met jouw bedrijf. Heel belangrijk dus, dat jouw beeldmateriaal van goede kwaliteit is, en er aantrekkelijk uitziet! Daar kun je om de paar maanden een uitgebreide fotoshoot voor boeken bij een professionele fotograaf (sowieso een aanrader om eens te doen) maar zelf kun je ook een heel eind komen, als je een beetje weet wat je doet. Hier komen ze: 7 handige fotografietips voor jouw eigen bedrijf.

Tip 1. Je hoeft geen dure camera te kopen.

Je wil professioneel aan de slag en daar hoort ook professioneel materiaal bij. Toch? Nou, nee, dat is niet helemaal waar. Een amateur maakt namelijk niet per se mooiere foto’s met een digitale spiegelreflexcamera (DSLR) of een systeemcamera. Pas als je je verdiept in de verschillende instellingen, kun je de meerwaarde uit zo’n camera halen. Vaak zie je gebeuren dat iemand investeert in een dure DSLR om vervolgens geen wijs te kunnen uit de ingewikkelde instellingen waardoor ze uiteindelijk steeds in standje automatisch blijven fotograferen. Dat is dus zonde, want dat kan de camera op jouw telefoon ook, en die werkt vaak intuïtiever voor niet ervaren fotografen. 

Tip 2. Denk aan de positionering van je object.

Je maakt een foto visueel aantrekkelijk door gebruik te maken van de regel van derden. Verdeel het beeld van je camera in drieën en positoneer je object in één van de twee buitenste vakken. Pas dit ook toe als je mensen fotografeert. Precies in het midden van de foto gaan staan, geeft niet zo’n interessant beeld.

Tip 3. Let op de lichtinval.

Lichtinval heeft veel invloed op de kwaliteit van je foto’s. Of het nu gaat om foto’s van de producten, of van jezelf op je werkplek, zorg voor voldoende licht. Vermijd volle zon, want dat geeft harde schaduwen (en dichtgeknepen ogen als het om personen gaat). En maak bij voorkeur ook geen foto’s in het donker bij het licht van een lamp. Die foto’s geven een onnatuurlijk kleurbeeld en zijn vaak ook korrelig. Je kunt hier soms nog wat aan herstellen in de nabewerking, maar als de kwaliteit niet goed genoeg is, blijf je dat waarschijnlijk zien.

Tip 4. Plan, plan en plan!

Omdat het hebben van goed licht zo belangrijk is, vraagt fotografie om een planning. Werk je vooral aan je eigen bedrijf in de avonden omdat je nog een dayjob hebt, dan is dat dus geen goed tijdstip om foto’s te maken. Plan een moment in, bijvoorbeeld in het weekend of op een vrije dag, om een hele batch foto’s te maken. En dat kan alleen als je goed nagedacht hebt over welke foto’s je nodig hebt; foto’s die aansluiten bij jouw visie en jouw verhaal.
Als je voor je foto’s meerdere mensen nodig hebt, of props, of verschillende settings, dan is een planning op papier (of een callsheet zoals ze het in de filmwereld noemen) onmisbaar. Als je goed gepland hebt, weet je zeker dat je tijdens je shoot genoeg materiaal maakt om een tijdje vooruit te kunnen. Dit zorgt voor écht originele content, zodat je je publiek niet zes maanden lang trakteert op 140 foto’s van jou in dezelfde outfit op hetzelfde vakantieresort, met alleen wat afwisseling in de poses.

Tip 5. Sommige dingen laat je over aan een professional.

Fotografie is een vak en een kunstvorm. Als je merkt dat de foto’s die jij wil maken toch wat meer expertise vragen dan jij zelf in huis hebt, is het een goed idee je fotografie toch eens uit te besteden. Instagram is een onuitputtelijke bron van (semi)professionele fotografen. Schroom niet om iemand in te schakelen die het werk veel sneller en beter kan doen dan jij. Jouw tijd is niet gratis, dus hoewel alles zelf doen misschien voordelig lijkt, kun je je daar nog weleens op verkijken. Ondernemen vraagt nu eenmaal om investeringen en dit is een goede.

Tip 6. Gebruik originele content.

Een website of een Instagramaccount vol met (gratis) stockbeelden is niet zo’n goed idee. Het is soms heel verleidelijk om al die mooi gestylde plaatjes te gebruiken, maar bedenk dat iedereen die beelden kan en mag gebruiken. 
Misschien overbodig te benoemen, maar gebruik nooit beelden die je zomaar van Google of Pinterest plukt. Dat kan je een hoge boete opleveren wegens schending van het copyright op die foto. Er zijn genoeg apps met foto’s die je licentievrij mag gebruiken. Af en toe een stockbeeld gebruiken, kan best, maar bedenk: je wil juist uitblinken in wat jij doet, en hoe kan dat beter door je eigen materiaal te maken en gebruiken? Alleen zo kan jij je écht onderscheiden.

Tip 7. Doe geen half werk.

Maak er wat van! Goede (product)fotografie kost veel tijd. Natuurlijk kun je even snel wat dingetjes bij elkaar leggen en dan heb je een foto. Maar als je het goed wil aanpakken en alle facetten van je werk mooi naar voren wil brengen, dan komt er heel wat bij kijken. Je kunt (mini-)sets bouwen voor je producten, of meerdere locaties bezoeken om daar te fotograferen. Je hebt verschillende props nodig, verschillende achtergronden; soms lig je op buik te fotograferen en soms sta je op een ladder. Laat je inspireren door goede fotografen, kijk goed naar wat zij doen, en geef er dan je eigen draai aan. Don’t half-ass the work! Be creative!

Meer weten over fotografie, of wil je inspiratie opdoen? Neem een kijkje op:
Fotografille.nl
Lensproducties.nl

Misschien vind je dit ook interessant:
On Stage: de ontwerper
Blog: creativiteit is overal

Goed zichtbaar zijn als (online) ondernemer is superbelangrijk. Met deze 7 fotografietips pak jij dit goed aan, of je nu met een DSLR camera werkt, of gewoon de camera op je telefoon gebruikt.  | Ondernemen | Fotografie | Business | Online ondernemen | Eigen bedrijf | Creativiteit | Creatief beroep