Fashionillustratie IJVR

Creativiteit in tijden van pandemie

Creativiteit is belangrijk, ook in tijden van pandemie. Misschien juist dan. Maar in je flow komen is al behoorlijk ingewikkeld in een normale situatie. Hoe moet dat nu, met al die stress, in een situatie die geen van ons ooit eerder heeft meegemaakt?

Het nieuwe normaal?

Social distancing, anderhalvemetereconomie, isolatie, quarantaine, handenwasprotocol, overbelast zorgstelsel. Begrippen die thuis lijken te horen in het scenario van een rampenfilm, maar niet in je eigen dagelijks leven. De wereld is in een klap veranderd en niemand weet nog zijn draai te vinden in het nieuwe normaal dat we met z’n allen aan het uitvinden zijn. Ondernemers hebben het zwaar en iedereen reageert anders. De online cursussen, livestreams en speciale projecten om op creatieve wijze inkomsten te genereren poppen overal op. Maar niet iedereen komt onder druk in een creatieve flow terecht. Misschien lukt het je nu juist helemaal niet om te werken aan leuke projecten. Misschien zijn al je ideeën opgedroogd en ben je uitgeput na een hele dag thuiswerken en homeschoolen en komt er verder helemaal niets meer uit je handen. Misschien heb je zelfs al moeite om gewoon uit bed te komen en is creatief bezig zijn eerder iets voor in een parallel universum, waar geen doodeng virus rondwaart. Want wat heb je er nu écht aan, als het erop aankomt?

De druk om te presteren

Allereerst: je hoeft helemaal niks. Al schieten op Instagram de creatieve projecten als paddenstoelen uit de grond, al zie je om je heen alleen maar mensen het beste uit zichzelf halen en hun tijd in thuisisolatie gebruiken om te sporten, een nieuwe taal te leren, een cursus boekhouding te doen, om zes boeken per week te lezen, of een hele roman uit hun laptop te rammelen, dat is knap en heel fijn voor die mensen, maar dat betekent niet dat iedereen dat moet kunnen of willen. Er is niks mis met jou als jij alleen maar van nieuwsfeed naar social media scrolt en dan overweldigd raakt en toe bent aan een dutje. Wat in de eerste plaats belangrijk is, is dat we ervoor zorgen dat we het virus niet verder verspreiden en dat we de tijd die het kost om het virus onder controle te krijgen zo goed mogelijk doorkomen. Dat betekent dat je goed moet luisteren naar je lijf, dat je je hoofd voldoende rust moet gunnen, en niet dat je per se helemaal afgetraind uit deze periode moet komen, of elke dag je volgers moet trakteren op nieuwe content, of dat je binnen twee weken een hele Instagramcursus moet kunnen opzetten. Vind je het leuk, en lukt je dit, ga er dan vooral voor. Maar neem het jezelf niet kwalijk als de productiviteit het bij jou even laat afweten.

Als je je druk maakt of je niet hopeloos achterop raakt met je bedrijf als je niet ook met iets komt om je publiek op een of andere manier te engageren, ze gratis entertainment en content te bieden, of dat je het niet gaat redden als je niet onmiddellijk een nieuw online verdienmodel creëert, bedenk dan even dat er op dit moment zoveel aangeboden wordt, dat het erg lastig is voor mensen om het allemaal nog bij te houden. Zelfs de meest productieve supergeniën onder ons hebben maar zoveel tijd voor nieuwe podcasts, livestreams en instacursussen. Ergens houdt de hoeveelheid informatie die we tot ons kunnen nemen op, en ga je je echt onderscheiden door in een paniekreactie te doen wat iedereen al doet? Heeft jouw publiek daar echt wat aan? En: hou jij dit vol zonder volkomen uitgeput te raken?

Do what you do best

Wat nu als je je focust op waar je echt goed in bent? Je core business. Neem de tijd om het werk te maken wat je los van deze pandemie ook gemaakt zou hebben. Zelf ben ik schrijver. En ik heb op sommige dagen heel veel zin om te werken en op andere lukt het me helemaal niet om ook maar een beetje focus te houden. Ik zie om me heen collega’s, artiesten en ondernemers aan allerlei zijprojecten werken. Maar wat ik voor mezelf besloten heb, is dat ik het allerbeste alle energie die ik in deze rare, beangstigende tijd over heb, kan richten op de boeken die ik al aan het schrijven was. Ik denk dat ik daar mijn lezers het meest mee bedien. Niet met extra live Q&A’s en gratis feuilletons die ik gehaast in elkaar ga zetten, maar door te doen wat ik het beste kan: het boek afmaken waar ik al ruim twee jaar aan werk.
Natuurlijk: misschien kun je in jouw branche even niet doen wat je altijd deed. Ik wil niet zeggen dat je dan niet moet proberen om je werk in een andere vorm aan te bieden als dat kan. En als je overvallen wordt door inspiratie om aan iets heel nieuws te beginnen, doe het dan vooral. Maar wat ik bedoel is dit: verspil je tijd en energie niet aan dingen die je alleen doet omdat je het gevoel hebt dat het zou moeten. Of omdat je het anderen ziet doen, maar die vooral tijd en energie kosten, weinig opleveren en die je ervan weerhouden het werk te maken wat je eigenlijk wil maken. Put jezelf niet uit. Creativiteit heeft ruimte nodig. Laat anderen doen wat zij goed kunnen, en richt je op jouw eigen talenten.

Oké, dan nog even voor iedereen die zich afvraagt wat het nog voor zin heeft om iets te maken. Wat stelt jouw creatieve werk voor, in het grote geheel der dingen? Vraag je even af hoe je dagen er uit zouden zien als je deze tijd door moest komen zonder Netflix. Zonder boeken. Zonder kunst aan de muur, bloemen in je tuin, zonder dat recept om met vier ingrediënten de lekkerste chocoladetaart ooit te maken, zonder je lievelingstrui, gif’jes op internet, een mooie tekening, zonder muziek, gedichten, series, films, verhalen,
Zonder creativiteit, zonder kunst, zouden we het nu vele malen zwaarder hebben. Dus ja, het doet ertoe. Ja, het is zinvol. Misschien is het zelfs wel de reden dat iemand, ergens, een heel zware dag doorkomt. You rock. Now go make something.

Tekst: Chantal van Gastel

Meer lezen over creativiteit? Ga naar ons blog en onze On Stage interviews.



Onze webshop is tijdelijk gesloten. Wij blijven actief via onze website en social media.